Terwijl
Trump Europa bezoekt om onenigheid te zaaien, kopen Europese landen
wapens in de Verenigde Staten, zoals de F-35. EU wapenbedrijven zijn
betrokken bij de productie van alle drie de typen van de F-35, een
straaljager voor het hoogste geweldsspectrum van militaire actie: het
breken van de eerste verdedigingslinie.
Meer vliegdekschepen
Amfibisch ship Wasp (LPH-1) in de Zuidchinese Zee. |
De F-35 kent een A-, B- en C-variant. De meeste landen kopen de F-35A, de nieuwste generatie van een conventioneel jachtvliegtuig. Nederland koopt 37 exemplaren van dit type. Het F-35B-type
heeft de mogelijkheid voor een korte start en een verticale landing
(STOVL), ideaal voor kleine vliegvelden, kleine vliegdekschepen en grote
amfibische schepen. Het C-type
is bedoeld voor op grote vliegdekschepen. Hiervan bevaren slechts een
handjevol de wereldzeeën, de meeste in dienst van de Amerikaanse marine.
De twee marineversies van de F-35 zorgen ervoor dat het
gevechtsvliegtuig niet alleen geschikt is voor echte vliegdekschepen,
maar ook voor helikopterschepen en grote amfibische aanvalsschepen. Dit
heeft zowel financiële als strategische voordelen. Vliegdekschepen zijn
duur en kwetsbaar. Het gebruik van amfibische aanvalsschepen voor
gevechtsvliegtuigen leidt tot de facto kleine vliegdekschepen.
Aanvalsstrategie
De F-35's zijn onder andere belast met de vernietiging van
kustverdedigingen. Dat is een eerste klap die vervolgens een invasie
mogelijk maakt. De VS volgen die strategische benadering met betrekking
tot een aantal landen. Het kan daarbij rekenen op de steun van zijn
bondgenoten.
In Europa hebben het Verenigd Koninkrijk en Italië de F-35B gekocht;
Spanje en Turkije zijn potentiële klanten. Japan, hoewel het recentelijk
nog een F-35 verloor, is tot nu toe de enige Amerikaanse bondgenoot in
Azië die de F-35B's bezit. Japan heeft onlangs zijn bestelling van de
F-35B uitgebreid en zal ze plaatsen aan boord van de Izumo-klasse
helikoptercarriers. Met deze straaljagers heeft de Japanse marine zijn
amfibische aanvalsschepen in kleine vliegdekschepen veranderd en is de
zogenaamde maritieme zelfverdedigingsmacht een dodelijke marine
geworden.
Zuid-Korea is nog aan het bestuderen of het de F-35B op zijn amfibische schepen zal plaatsen. Een Chinese website voorspelt dat het tweede Koreaanse amfibische helikopter-aanvalschip zal worden uitgerust met de F-35B. In Australië is debat gestart over de aanpassing van Canberra's belangrijkste amfibische schepen voor de F-35B jagers.
De conventionele versie van de F-35 wordt regionaal gebruikt in Australië, Zuid-Korea en Singapore.
Nieuwe tegenstander
De oude Romeinse adagio si vis pacem, para bellum (als je
vrede wilt, moet je je voorbereiden op oorlog) wordt door de NAVO en
haar Aziatische bondgenoten ter harte genomen, met de ontwikkeling van
dit duurste wapensysteem ooit (meer dan anderhalf biljoen dollar,
alleen al in de VS). De F-35 is een belangrijk middel in de zich
ontwikkelende strategie voor het doorbreken van de militaire
verdedigingssystemen van vijanden van het Westen, met name Iran, Rusland
en China. Die landen ontwikkelen nu een defensieve strategie om hun
vijanden de toegang te ontzeggen, in militaire kringen anti-access/areal
denial (AA /AD) wordt genoemd.
China verandert snel in de belangrijkste tegenstander voor de VS en
daarmee de bondgenoten. Dat klinkt misschien als een kwestie die
grotendeels in Azië speelt, maar de NAVO brengt het heel dichtbij.
“Sommigen maken zich zorgen over de omvang van China – en ja, China is
groot, dat is zo. Maar de NAVO – die een gezamenlijke bevolking van één
miljard mensen heeft, Europa en Noord-Amerika samen - is pas echt een
groot. Het is een bondgenootschap, dat in staat is om alle bedreigingen
en uitdagingen aan te gaan waarmee we in de wereld van vandaag
geconfronteerd worden. Dat wil zeggen, zolang we samen optrekken,”
verklaarde Jens Stoltenberg, secretaris-generaal van de NAVO onlangs. Hij maakt van Beijing een gelegenheidsargument om alle NAVO-leden aan boord te houden.
China aanvallen
De
F-35, met name de marine-versies, zullen behoren tot de belangrijkste
wapens om de uitgebreide Chinese grensverdediging te verbreken. China
heeft een dichtbevolkte kustlijn van 14.500 km en ligt zeer dicht bij de
Japanse Zee. Daarom is een deel van de nieuwe Koude Oorlogsstrategie
tegen China erop gericht om het land vanaf zee binnen te vallen.
Kustverdediging is minder onschuldig dan het klinkt. De meest bekende
Chinese kustverdediging zijn de ketens van eilanden die China moten
verdedigen in geval van buitenlandse militaire interventie of conflict
(zie kaart).
“De F-35 is gebouwd om de meest bewaakte luchtruimten ter wereld te bereiken en de klus te klaren” aldus de Business Insider. De National Interest
rapporteerde dat de F-35 de meest geavanceerde straaljager in de
Chinese luchtmacht, de J-20 Stealth Fighter, overvleugeld (hoewel dit
bericht mogelijk gepubliceerd is ter ondersteuning van de lobby voor
hogere budgetten door wapenfabrikant Lockheed Martin). Een recente militaire oefening
toont een “toename van de dodelijke effectiviteit van geïntegreerd
amfibische inzet” volgens commandant kolonel Robert Brodie van een
marine interventie-eenheid. Militair maritiem vermogen is essentieel bij
het “breken van de grote muren” van landen als China.
Productie
De productie van de F-35 is voornamelijk een Amerikaanse
aangelegenheid. Maar ook in Europa wordt er gewerkt aan de marineversies
van deze stealth-jager. Al in 2007 verklaarde Lockheed
dat de F-35B “onderdelen en systemen bevat van alle negen F-35
deelnemende landen - Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Italië,
Nederland, Turkije, Canada, Australië, Denemarken en Noorwegen -
inclusief de bekabeling, geproduceerd door Stork Fokker-Elmo uit
Nederland.” Het snelle opstijgen en vertikale landen (VSTOL) van de
F-35B wordt bijvoorbeeld mogelijk gemaakt door een Rolls-Royce
aangedreven liftvoortstuwingsysteem en een motor die 90 graden kan
draaien. Deze wordt geproduceerd op de locatie bij Bristol van Rolls Royce.
Cameri in Noord-Italië
“heeft de enige F-35B-productiecapaciteit buiten de Verenigde Staten.
Het zal de 60 Italiaanse F-35A en 30 F-35B's assembleren.” De eerste
F-35B werd in januari 2018 overhandigd aan Italië.
De Amerikaanse F-35 programmamanager, luitenant-generaal Christopher
Bogdan wees op het feit dat de haak (tailhook of arrestor hook) waarmee
het dek gegrepen wordt- essentieel voor landingen bij vliegdekschepen -
voor de F-35 marineversie niet werkte. Zijn baas gaf toen de opdracht ze
te herontwerpen aan het Nederlandse Fokker.
Dit ontwierp een tailhook die wél afdoende werkte: “GKN Fokker Landing
Gear Business in Helmond heeft het tailhook systeem van de F-35C
ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd, het is steviger en verbeterd”
aldus het bedrijf met trots op zijn website. Fokker werkt mee aan alle F-35 varianten, zowel de A als de B en C-versie. (Fokker Helmond produceert ook de haken voor de Reaper-drones.)
F-35
Lightning II op marine schepen
|
||||
Land
|
Aantal
|
Scheepstype
|
Klasse
|
B
en C
|
VS
|
11
|
Nucleair
aangdreven vliegdekschepen
|
Nimitz klasse
(10)
Gerald
R. Ford klasse (1)
|
|
10
(+9)
|
Amfibische
aanvalsschepen
|
America klasse
(2; geplan 11)
Wasp klasse
(8)
|
F-35B
|
|
Japan
|
2
|
Helikopter
destroyers
|
Izumo
klasse
|
F-35B
|
Zuid-Korea
|
1+1
|
Amfibische
aanvalsschepen
|
Dokdo
klasse
|
F-35B
(studie, zie Defense News)
https://bit.ly/2QgxXMp |
VK
|
2
|
vliegdekschip
|
Queen
Elizabeth (1 +1)
|
F-35B
|
Italië
|
1
|
vliegdekschip
|
Cavour
|
F-35B
|
Spanje
|
1
|
Amfibische
aanvalsschip/
vliegdekschip
|
Juan
Carlos I
|
Mogelijk
F-35B (als vervanging voor de Harrier gevevechtsvliegtuigen, zie
GlobalSecurity) https://bit.ly/2wcISxD
|
Turkije
|
Licht
vliegdekschip/
helikopter
landingsschip
|
Anadolu
(aangepaste
Juan Carlos)
|
Mogelijk
F-35B (maar vanwege onenigheid tussen VS en Turkije onduidelijk)
|