bron |
In juli heeft de
Nederlandse
regering het parlement laten weten dat zij toestemming heeft
gegeven voor het exporteren van militaire commando, controle en
communicatie (C3) systemen en militaire radar naar de marine van
Egypte. Waarde: € 114.038.400. Dit is een zeer grote wapendeal voor
Nederland (ongeveer 10% van het laarlijks gemiddelde over de afgelopen 10
jaar). Volgens het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt de
apparatuur geïnstalleerd op een fregat voor patrouilletaken zoals
reddingsmissies, opsporing van onderzeeërs en humanitaire operaties.
De Nederlandse regering heeft onlangs haar beleid ten aanzien van Egypte gewijzigd, omdat Egypte volgens alle door de regering geraadpleegde bronnen niet betrokken was bij de maritieme blokkade. IMO, 's werelds autoriteit op het gebied van maritieme beveiliging, schreef in een recent rapport echter dat Egypte deelneemt aan de blokkade tegen Jemen.
De Nederlandse regering heeft onlangs haar beleid ten aanzien van Egypte gewijzigd, omdat Egypte volgens alle door de regering geraadpleegde bronnen niet betrokken was bij de maritieme blokkade. IMO, 's werelds autoriteit op het gebied van maritieme beveiliging, schreef in een recent rapport echter dat Egypte deelneemt aan de blokkade tegen Jemen.
Europese criteria
De Nederlandse regering
heeft de verkoop beoordeeld aan de hand van de acht criteria van het
gemeenschappelijk wapenbeleid van de EU. Maar vond geen reden om de
apparatuur niet af te leveren: Egypte is een belangrijke schender van
mensenrechten, maar fregatten worden niet gebruikt bij dit geweld;
Egypte levert wapens aan Libië, maar de marine is daar niet bij
betrokken; Egypte steunt de Saoedische oorlogscoalitie in Jemen, maar
alleen politiek; en er bestaat geen risico dat de deal gaat worden
ingezet in agressief buitenlands beleid of territoriale claims. Het
is ook niet de eerste exportvergunning voor marinematerieel naar
Egypte. In 2018 verkocht het Nederlandse bedrijf Thales soortgelijke
apparatuur voor het door de
VS geleverde fregat O.H. Perry fregat, met een waarde van bijna €
10 miljoen.
Wapens
Het materieel wordt
geleverd door Thales Nederland en leek (zie hieronder voor waarschijnlijker optie) bedoeld
voor de laatste fregatten van de Franse Gowind
2500 El Fatah-klasse. Egypte gaf
opdracht voor de Gowind-oorlogsschepen om “zijn militaire
capaciteit te verbeteren tegen de toenemende dreigingen van een
onstabiel Libië en ook tegen de gevechten op het noordelijke
Sinaï-schiereiland”. Het laatste schip werd te water gelaten
in
mei 2020. De fregatten zijn bewapend met een Italiaans OTO Melara
76 mm kanon, twee Franse Nexter Narwhal 20 mm kanonnen, een verticaal
lanceersysteem (VLS) voor 16 VL MBDA Mica grond-lucht raketten, acht
MBDA MM40 Exocet antischip-raketwerpers en twee drievoudige
torpedolanceerders, ondersteund door een SMART-S
Mk 2 zoek- en volgradar van Thales Nederland.
Nederlandse wapenexportvergunningen voor Egypte (in € miljoen)
|
|||||
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
Totaal
|
1,27
|
8,21
|
0,16
|
9,33
|
6,54
|
65,16
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
|
0,32
|
34,39
|
4,94
|
-
|
-
|
|
Gebaseerd op de jaarlijkse rapporten Nederlands wapenexportbeleid.
De vergunning voor de levering m.b.t. O.H. Perry klasse ontbreekt in 2018.
|
C3- en radarapparatuur is een essentieel onderdeel van een dergelijk
schip en maakt naar
schatting 20 procent van de totale kosten uit. De schepen zijn
in staat om “meerdere bedreigingen tegelijkertijd vanuit de
lucht, zeeoppervlakte en onderzeeboten op te sporen en aan te vallen,
waardoor ze optimale prestaties leveren op alle domeinen van
oorlogvoering”. Dat is meer dan genoeg om deel te nemen aan een
zeeblokkade. Nu het er steeds meer op op lijkt* dat het om de uitrusting voor een Duits MEKO-fregat gaat, verandert daar weinig aan. Dit zijn grotere schepen, uitgerust met vergelijkbare wapens (hoewel nog niet in detail gepubliceerd) en geschikt voor alle taken die de Gowind-klasse kan uitvoeren.
Mensenrechten
Mensenrechten
Gowind schepen zijn
Franse schepen en Thales Nederland is een dochteronderneming van de
Franse militaire reus Thales. Frankrijk had een zeer actief
wapenverkoopbeleid jegens de regering van Abdel Fattah el-Sisi en was
in 2014 en 2018 de grootste wapenexporteur naar Egypte. Maar tijdens
een bezoek aan Caïro in januari 2019 bekritiseerde
de Franse president Macron Egypte vanwege de mensenrechten. De
Italianen roken hun kans en boden FREMM-fregatten aan, een
marineschip ontwikkeld door Frankrijk en Italië (zie vorig
blog).
Tijdens het
meest recente debat over het wapenexportbeleid in het Nederlandse
parlement zei lid Karabulut (SP) dat ze niet begreep waarom de
Nederlandse regering haar beleid ten aanzien van Egypte veranderde,
“omdat ze deelnemen aan de door Saudi geleide coalitie tegen
Jemen”, en die hele oorlog is een grove schending van de
mensenrechten. Het wapenexportbeleid heeft echter nauw omschreven
criteria en schendingen van mensenrechten zijn op zichzelf niet
voldoende om een deal te stoppen. Een levering moet volgens de
criteria uitsluitend worden tegengehouden als dit specifieke soort
wapens wordt gebruikt bij mensenrechtenschending. Volgens minister
Kaag van Buitenlandse Handel is tot de beleidswijziging besloten
omdat uit onderzoek werd geconcludeerd dat Egypte volgens alle
geraadpleegde bronnen niet betrokken is bij de maritieme blokkade.
Oefening
In
2020 oefende de Saudische en Egyptische marine samen de
bevoorrading van marine-eenheden op zee, evenals de bestrijding van
niet-traditionele aanvallen. Ze oefenden de aanval op een afgelegen
eiland waar zwaar versterkte vijandelijke troepen het indringers of
aanvallers moeilijk maken hen te bereiken. De duidelijke boodschap
achter deze activiteiten was dat de twee marines klaar zijn om de
Egyptische en Saoedische kusten te verdedigen en samen te opereren.
Egypte versterkte ook zijn maritieme aanwezigheid in de Rode Zee en
opende
een marinebasis aan de kust om “veiligheidsproblemen binnen
de Rode Zee aan te pakken”. De pier is groot genoeg voor
vliegdekschepen, onderzeeërs en fregatten. De Arab
Weekly analyseerde dat de basis “blijkbaar de belangen van
Egypte in de Rode Zee moet beschermt en zich aansluit bij de door
Saoedi-Arabië geleide coalitie die door Iran gesteunde
Houthi-rebellen in Jemen bestrijdt.” Egypte is een aanzienlijke
macht in de Rode Zee en staat militair dicht bij Riyadh.
Zeeblokkade
Dat Egypte aan het
begin van de oorlog in Jemen aan de blokkade heeft deelgenomen, staat
buiten kijf. Sinds die tijd is de informatie diffuser. Tweede
Kamerlid Sjoerdsma (D66) vertelde in juni 2018 in het parlement
dat hij door VN-organisaties tijdens een bezoek van de Commissie
Buitenlandse Handel en Ontwikkeling aan Saudi-Arabië had gehoord dat
schepen van de door Saudi-Arabië
geleide coalitie betrokken zijn bij het tegenhouden van humanitaire
hulp. Zijn woorden werden simpelweg ontkend door minister van
Buitenlandse Zaken Blok. Maar ook in 2020 waren er een aantal bronnen
die melding maakten van Egyptische deelname aan de zeeblokkade, zoals
het Britse
Oxfam, maar ook de Duitse omroep Deutsche
Welle meldde onlangs dat Egypte oorlogsschepen had gestuurd om te
helpen met een door Saoedi-Arabië geleide zeeblokkade van Jemen.
IMO
Men kan een
ontwikkelingsorganisatie of een omroep nog in twijfel trekken, maar
ook de zeer respectabele Internationale
Maritieme Organisatie (IMO) schreef in een recent rapport over de
Naval Blockade in the Red Sea:
“Egypte speelt een fundamentele rol in deze blokkade, niet
alleen vanwege zijn kustlijnen langs de Rode Zee, maar ook omdat het
al decennia een zeer nauwe relatie heeft met Jemen. Egypte heeft zijn
steun aan Jemen op economisch, militair en politiek gebied zeer
expliciet gemaakt” en elders in hetzelfde rapport: “Het is
bekend dat Egypte in 2015 vier oorlogsschepen heeft gestuurd en is
blijven deelnemen aan de blokkade.” De IMO werd opgericht in
1948 en is “de wereld autoriteit die wereldwijd verantwoordelijk
is voor het opstellen van veiligheids-, beschermings- en
milieurichtlijnen en verdragen die moeten worden nageleefd bij alle
internationale maritieme activiteiten, vooral die met betrekking tot
handel of transport.”
Het roept
de vraag op welke bronnen de Nederlandse regering heeft geraadpleegd
alvorens haar exportbeleid ten aanzien van Egypte te wijzigen.
* Dutch
site http://marineschepen.nl concludeert dat het bij de levering om systemen voor een Duits MEKO-fregat gaat.
https://marineschepen.nl/nieuws/Thales-levert-sensoren-voor-Egyptische-MEKO-fregatten-160720.html