De scheepswerf Damen
heeft een Nigeriaanse order voor een marineschip. Hoe gaat de
Nederlandse overheid die verkoop deze keer goedpraten?
Version in English with links and extra information see here.
(Joop version translated into English, without source: here)
De wereldwijde
wapenhandel groeit nog steeds. Volgens de meest recente cijfers van
het gerenommeerde Zweedse onderzoeksinstituut SIPRI hebben de 100
grootste wapenbedrijven in 2018 4,6% meer verkocht, in totaal voor
420 miljard dollar.
Hetzelfde SIPRI geeft
een top-tien van grootste wapen-exporterende landen in de periode
2014-2018. Op plek 1 onbetwist de Verenigde Staten. Op plek 10 al
jaren Nederland. Dat is niet verwonderlijk. Nederland verkoopt grote
dure wapensystemen, vooral maritieme systemen. Scheepswerf Damen en
elektronicagigant Thales leveren topproducten met bijbehorend
prijskaartje op alle continenten.
De nieuwste order die
op stapel staat, is een landingtransportschip voor Nigeria. Daarmee
kunnen tanks (tot 70 ton), schepen en gepantserde voertuigen op
moeilijk begaanbare plaatsen aan land worden gebracht. Ook is het
schip geschikt voor het vervoeren van 235 manschappen. De Nigeriaanse
vice-admiraal Ibok-Ete Ibas verklaarde dat het schip zal worden
ingezet voor “de bescherming van maritieme activa en het behoud van
de wet en de orde op zee” en “nog meer”. Of en wat voor soort
wapens op het Nigeriaanse schip worden geïnstalleerd, is niet
bekend.
Het is nog altijd zeer
onrustig in Nigeria. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse
Zaken rapporteerde in zijn mensenrechtenrapport 2018 over Nigeria:
“Vanwege het onvermogen van wetshandhavingsinstanties om maatschappelijk geweld te beheersen, bleef de regering zich tot de strijdkrachten wenden om interne veiligheidsproblemen aan te pakken. De grondwet machtigt het gebruik van het leger om ‘opstand te onderdrukken en te handelen ten behoeve van civiele autoriteiten om de orde te herstellen’. Strijdkrachten maakten deel uit van voortdurende gezamenlijke veiligheidsoperaties in de Nigerdelta.”
Ook in 2010 wilde
Nederland bootjes leveren aan de Nigeriaanse marine. In antwoorden op
parlementaire vragen hierover verklaarde de Nederlandse regering
onomwonden dat deze schepen belangrijk waren om olieplatforms van
Shell in de Nigerdelta te beschermen.
Hoewel de gewelddadige
militaire repressie van de politieke oppositie in de Nigerdelta toen
al uitgebreid gedocumenteerd was, zag de toenmalige regering geen
risico voor gebruik van de schepen bij mensenrechtenschendingen. Dat
de verkoop uiteindelijk maar half doorging kwam niet door zorg om
mensenrechten maar vanwege corruptie aan Nigeriaanse zijde.
Nigeria koopt veel
schepen om zijn wateren te controleren. Vaak zijn de klanten geen
reguliere strijdkrachten maar private beveiligingsbedrijven. Het
Nederlandse exportkredietagentschap Atradius Dutch State Business
geeft een overzicht van exportkredieten die het verstrekte voor
schepen die Damen heeft geleverd aan verschillende Nigeriaanse
klanten die de olie- en aanverwante industrie beveiligen. Opvallend
daarbij is de recente Nederlandse exportgarantie voor een transactie
waarbij de Fidelity Bank is betrokken, net nadat de directeur werd
beschuldigd van het witwassen van $ 153,3 miljoen.
Date
|
Debtor
|
Maximum
liability
|
Guarantor
|
041019
|
Jeruzeth
International Engineering Company Ltd
|
US$
8,198,249
|
Fidelity
Bank Plc
|
041019
|
Homeland
Integrated Offhore Services Ltd
|
€ 6,412,531
|
ABN AMRO
Bank NV
|
120819
|
SR
Platforms Ltd, Lagos.
|
€ 6,067,593
|
Archetype
Energy Services Ltd, Lagos.
|
050819
|
Hamilton
Technologies Ltd, Port Harcourt.
|
US$
7,293,027
|
N.A.
|
Het is nog te begrijpen
dat onbewapende maar gepantserde Damen-schepen worden verkocht voor
gebruik in de onrustige wateren met veel criminaliteit. Maar het is
een flinke stap verder om een militair schip te leveren met een breed
scala aan militaire mogelijkheden voor operaties van troepen van de
Nigeriaanse marine binnen de delta.
Het schip dat nu
besteld is, zal niet in Nederland worden gebouwd. Damen heeft werven
over de hele wereld. Van de 36 Damen-werf bevinden zich er 20 in het
buitenland, in Europa en de Verenigde Staten, maar ook in Brazilië,
China, Cuba, Indonesië, Turkije, Qatar en Zuid-Afrika. De schepen
voor Nigeria worden gebouwd op de Sharjah Damen Shipyards in de
Verenigde Arabische Emiraten (VAE).
Maar omdat het gaat om
een door Damen in Nederland ontworpen schip moet een Nederlandse
exportvergunning worden afgegeven indien sprake is van ‘militaire
kenmerken’, bijvoorbeeld bewapening. Deze week praat het parlement
weer over het wapenexportbeleid. Ik ben benieuwd hoe de huidige
verkoop van het landingtransportschip deze keer zal worden
goedgepraat door de Nederlandse overheid.
Geschreven voor Joop.nl