(Laatst bijgewerkt 12 april 2019)
Damen
Shipyards is het paradepaardje van de Nederlandse defensie-industrie.
Het bedrijf ontstond in 1927, maar werd in 1969 opgesplitst. Bij die
splitsing werd de basis gelegd voor het huidige Damen.
Bron |
Kommer Damen
die destijds de werf overnam, kan er nog smakelijk over vertellen.
Tijdens een interview haalt hij op hoe tijdens die splitsing vrijwel
al het personeel, op zes jonge mannen na, meeging naar het andere
deel.(1)
Bedrijfsstrategie
De bedrijfsstrategie van Damen is inmiddels gevlochten uit drie
onderdelen: serieproductie (bij voorkeur in een lagelonenland), actief
exportbeleid en diversificatie. Zo kon Damen met zijn zes man uit
groeiden tot een wereldspeler met inmiddels een jaarlijkse omzet van
meer dan € 2 miljard en 33 actieve werven wereldwijd.(2) Het gaat
daarbij om scheepswerven in Roemenië,
Turkije, Qatar, Vietnam, China en Cuba etc.
Overnames
Damen
maakt een variëteit aan schepen, van jacht tot sleephopperzuiger,
van havensleep-boten tot fregatten. Bij die diversificatie werd
gestreefd naar overname van bedrijven die al beschikten over de
daarvoor noodzakelijke kennis.
De Schelde
Voor het uitbreiden van de marinebouw was KMS de Schelde uit Vlissingen de hoofdprijs. Na een paar pogingen lukte de overname in 2000 voor het bedrag van ½ (één halve) euro.(3) Het is voor Damen “een verkoop met een gouden randje.”(4)
Financieel infuus
De Schelde
Voor het uitbreiden van de marinebouw was KMS de Schelde uit Vlissingen de hoofdprijs. Na een paar pogingen lukte de overname in 2000 voor het bedrag van ½ (één halve) euro.(3) Het is voor Damen “een verkoop met een gouden randje.”(4)
Financieel infuus
Eind
jaren negentig moet de overheid steeds bijspringen om de werf te
behouden. Dat gaat van subsidies tot aan herverzekering van
schadeclaims bij de kredietsverzekeringsbank van de overheid
(destijds nog de NCM). De Schelde was in handen van de Rijksoverheid
(90%) en de provincie Zeeland (10%). Privatisering verloste de
overheid van die kostenpost. Damen heeft dan ook een prima
onderhandelingspositie. De Schelde is niet alleen een financieel blok
aan het been, maar ook hofleverancier van grote marineschepen voor de
Koninklijke Marine. Die scheepsbouw capaciteit wil de Nederlandse
Staat niet verliezen. Binnenlandse aankoop is dan ook een vaststaand
gegeven en met de werf heeft Damen een uitgangspunt voor de bouw van
grote marineschepen, ook voor de export.
Export
“De
marine is aan alle kanten bereid om medewerking aan de export te
verlenen,” meldt Kommer Damen de lezers van het FNV-magazine in
2000.(6) Dat is niet alleen een blijk dat bedrijfslobby en
marinebelangen hand-in-hand gaan, maar ook van een optimistische
visie. Nederland is niet erg succesvol geweest met het exporteren van
grote marineschepen. De directie van De Schelde stelde dat Nederland
is “een kleine speler,” en een “Oranje-boven-gevoel
[is] niet gerechtvaardigd.”(7) De export in de laatste drie
decennia onderstreept dit. Het gaat al met al maar om acht grotere
marineschepen in de periode 1965 tot 1988.(8) Nederlandse radar,
vuurleidings-, en commandosystemen van Thales uit Hengelo gaan wel de
hele wereld over.
Verkoopkanalen
Damen is optimistisch. Het bedrijf heeft al ervaring met de verkoop van kleine marine schepen en daardoor verkoopkanalen, de contacten op Ministeries van Defensie. Nu heeft het ook de mogelijkheden om grote marineschepen te bouwen en exporteren in huis. Stilletjes is Damen het grootste defensiebedrijf in Nederland geworden.(8)
Voorwaarden
Half december verkoopt Damen 100% van de aandelen in Damen Schelde Gears aan het Duitse RENK. Welk bedrag hier mee gemoeid is, wordt niet vermeld en aan welke voorwaarden de verkoop van een zo goedkoop verkregen bedrijf moest voldoen evenmin.(9)
Winst
De klappen die de scheepsnieuwbouw kreeg door de economische crisis zijn in 2018 nog steeds niet helemaal overwonnen en ook in de scheepsreparatiesector zijn er werven die onderbezet zijn. De winst is in 2017 daardoor ruimschoots gehalveerd ten opzichte van het jaar ervoor, € 29,2 miljoen naar € 11,3 miljoen.(10)
Verkoopkanalen
Damen is optimistisch. Het bedrijf heeft al ervaring met de verkoop van kleine marine schepen en daardoor verkoopkanalen, de contacten op Ministeries van Defensie. Nu heeft het ook de mogelijkheden om grote marineschepen te bouwen en exporteren in huis. Stilletjes is Damen het grootste defensiebedrijf in Nederland geworden.(8)
Voorwaarden
Half december verkoopt Damen 100% van de aandelen in Damen Schelde Gears aan het Duitse RENK. Welk bedrag hier mee gemoeid is, wordt niet vermeld en aan welke voorwaarden de verkoop van een zo goedkoop verkregen bedrijf moest voldoen evenmin.(9)
Winst
De klappen die de scheepsnieuwbouw kreeg door de economische crisis zijn in 2018 nog steeds niet helemaal overwonnen en ook in de scheepsreparatiesector zijn er werven die onderbezet zijn. De winst is in 2017 daardoor ruimschoots gehalveerd ten opzichte van het jaar ervoor, € 29,2 miljoen naar € 11,3 miljoen.(10)
Bedrijfsprofiel
van het Nederlandse scheepsbouw conglomeraat Damen
|
|||
1
De
start
|
|||
6
Kleine
schepen (ks)
|
|||
Op
dit blog veel meer berichten waarin Damen een rol speelt. Vind ze
met de zoekfunctie.
|
Noten:
1) Cees
Pronk (interview) en Rita Jager (schrijver), 'Damen:
Niet verkopen zolang ik leef,' 30 maart 2007.
2) Via
Linked-in.
3)
Vertrouwelijke brief Ministerie van Economische Zaken 'Koninklijke
Schelde Groep,' 30 mei 2000.
4) Martin Broek, 'Overheidssteun voor Nederlandse wapenexporten, in Martin Broek en Frank Slijper, Explosieve Materie; Nederlandse Wapenhandel Blootgelegd (Breda: Papieren Tijger, 2003), pp. 34-37.
5) Jan Blom, 'Exclusief gesprek met scheepsbouwer Damen; hofleverancier,' FNV Magazine 23 maart 2000.
4) Martin Broek, 'Overheidssteun voor Nederlandse wapenexporten, in Martin Broek en Frank Slijper, Explosieve Materie; Nederlandse Wapenhandel Blootgelegd (Breda: Papieren Tijger, 2003), pp. 34-37.
5) Jan Blom, 'Exclusief gesprek met scheepsbouwer Damen; hofleverancier,' FNV Magazine 23 maart 2000.
6) Mr.
R.C. Van den Heuvel, 'Europese industriële samenwerking,'
Lezingenbundel NIID-symposium: Een Europese defensie-industrie?, 17
oktober 1996.
7) 1
fregat voor Nigeria (1965, door Wilton Fijenoord, WF), 3 korvetten
voor Indonesië (1979-1980, WF), 2 fregatten voor Griekenland
(1981-1982, De Schelde) en 2 onderzeeboten (1987-1988, WF). Bron:
Martin Broek, 'De marine-industrie,' in De Nederlandse Wapenhandel in
de jaren '90 (Breda: Papieren Tijger/Platform tegen Wapenhandel,
1988), p. 32.
8) Rob de
Lange Jan Verbeek, schreven in het Financieele Dagblad dat dit Thales
is, maar met een omzet van € 441 mln legt dat het af tegen de
scheepsbouwer, zie: Thales
spint garen bij toegenomen spanning in de wereld, Financieele
Dagblad 19 september 2017.
9) Damen Schelde Gears acquired by RENK, Persbericht 11 december 2017. Voor een overzicht van de DSG activiteiten, zie DSG in the high quality marine propulsion gear business since 1916, reference list status January 2010.
10) Hans
Maarsen en Tjabel Daling, 'Familiebedrijf hoopt op nieuwe projecten
van Koninklijke Marine', Het Financieele Dagblad, 11 april 2018
(https://fd.nl/ondernemen/1249437/damen-shipyards-ziet-omzet-met-300-mln-toenemen-maar-winst-meer-dan-halveren).