Onderzeeboten zijn de zwaarbewapende ogen en oren van de krijgsmacht.
De huidige zes Nederlandse onderzeeboten van de Walrus-klasse
stammen uit de jaren tachtig
van de vorige eeuw. In de tweede helft van het volgende decennium
zijn ze aan het eind van hun levensduur. Officieel onderzoekt de
regering de vervanging van de onderzeeboot Maar de marine wil
gewoon nieuwe onderzeeboten. Ook de Nederlandse marine-industrie
vindt dat een goed idee; het zou een forse financiële impuls geven.
Maar regering en parlement zijn nog niet helemaal overtuigd. Daarom
is een grootschalig voorbereidingstraject in gang gezet, inclusief
een forse militaire en industriële lobby.
De Walrusklasse onderzeeboten zijn gebouwd voor verschillende
watertypen qua temperatuur en zoutgehalte, en daardoor inzetbaar in
verschillende delen van de wereld. Ze kunnen een veelheid aan taken
uitvoeren. Ze kunnen speciale troepen stiekem aan land brengen. Ze
kunnen torpedo's afvuren om vijandelijke schepen te kelderen. Ze
kunnen locaties observeren en radar-, sonar en radiosignalen
opvangen. En ze kunnen worden ingezet tegen andere onderzeeboten. Het
is echter de vraag of voor deze capaciteiten perse onderzeeboten
noodzakelijk zijn, en zelfs of al deze capaciteiten noodzakelijk zijn
voor een krijgsmacht als de onze. Maar is er nog wel
ruimte is voor afwijkende visies, hoewel het besluit officieel nog
niet genomen is? Hoe objectief zijn de deskundigen en vindt de
besluitvorming wel open plaats?
In dit onderzoek wordt vanuit een kritisch perspectief
op een rijtje gezet welke discussies er spelen en welke alternatieven
er zijn. Onder meer wordt de geformuleerde behoefte geplaatst naast
al aanwezige capaciteit binnen de Nederlandse krijgsmacht. Naast alle
deskundigen met een militaire of wapenindustrie-achtergrond, die
zonder voorbehoud doorstomen richting de aanschaf van nieuwe
onderzeeboten, wordt zo'n kritisch perspectief tot nu toe node
gemist.
Stop Wapenhandel is over het algemeen van mening dat
het beste geïnvesteerd
kan worden in zaken die oorlog en gewapend conflict voorkomen,
bijvoorbeeld in maatregelen tegen klimaatverandering of in
diplomatie. Als er dan toch in de krijgsmacht wordt geïnvesteerd,
dan pleit Stop Wapenhandel voor terughoudendheid. De wapenindustrie
zal altijd nieuwe, zwaardere en duurdere wapens blijven ontwikkelen.
Maar dat levert niet per definitie meer vrede en veiligheid op.
HS1 Besluitvorming
Geschiedenis: de Walrus-affaire
De aanschaf van de Walrusklasse onderzeeboten ging indertijd niet
bepaald vlekkeloos. De Nederlandse scheepsbouwindustrie werd de hand
boven het hoofd gehouden en werkgelegenheidsoverwegingen speelden een
bepalende rol. Dit leidde tot een forse budgetoverschrijdingen van
zo'n 65 procent. De Rekenkamer, die een onderzoek instelde(1),
constateerde onder meer dat nieuwbouwprojecten bij de marine
ondoorzichtig geregeld waren. Reële kosten werden lang niet altijd
opgenomen in de begroting en het eindresultaat was een heel andere
onderzeeboot dan in de plannen was voorzien. De marine was volgens de
Rekenkamer bovendien een eiland binnen de defensie-organisatie.
De 'Walrus-affaire' zou leiden tot een vernieuwde Defensie Materieel
Projecten (DMP) aanpak. Toenmalig Staatssecretaris van Defensie van
Houwelingen schreef de Tweede Kamer daarover: “Het is mijn
overtuiging dat het Defensie-materieelkeuzeproces een betere
besluitvorming over aanschaf van defensiematerieel mogelijk zal
maken, als gevolg van meer ordening, meer inzicht, tijdiger
informatievoorziening, vergroting van de mogelijkheden tot
beïnvloeding en een betere verwerking van alle factoren die op het
materieelkeuzeproces inwerken. Het eindresultaat zal een beter
afgewogen en meer verantwoord besluit zijn.”(2) De Rekenkamer
stelde voorwaarden ter verbetering van projectfasering en
projectorganisatie. Voor zover die nog niet zijn overgenomen, kan de
Tweede Kamer die ook nu weer toepassen.
Grondwerk
Het valt te bezien of de lessen uit de Walrusaffaire hebben geleid
tot meer inzicht en tijdiger informatievoorziening. Hoewel
het project heel neutraal het 'Materieel Project Toekomst van de
Nederlandse Onderzeedienst' heet wordt in het algemeen gesproken over
'Vervanging Onderzeeboten Walrus-klasse.' Daarmee wordt een voorschot
genomen op het zorgvuldige afwegingsproces. Er is immers nog geen
besluit genomen of er vervangen gaat worden. De klankbordgroep die
door de minister van Defensie is ingesteld om de methode van
zorgvuldige afweging te versterken(3)beschrijft
welke vier opties theoretisch worden verkent: a) een 0-optie (geen
vervanging) om de andere drie te kunnen vergelijken, b) andere
wapensystemen voor dezelfde taken (drones, satellieten), c) een
variant voor de bescherming van het eigen grondgebied (homeland), en
d) een expeditionaire variant die “voorbij het Suezkanaal
komen.”(4) De marine wil de
expeditionaire variant hebben.
De marine is de aanschaf al jaren aan het voorbereiden, maar in
stilte vanwege de economische crisis.(5) In 2016 werden de plannen in
de markt gezet voor een ons-kent-ons gezelschap van militaire
industrie, marinevriendelijke parlementariërs, onderzoeksinstituten
en (oud-) marinepersoneel tijdens een bijeenkomst in het Haagse
Nieuwspoort.(6) Over aanschaf wordt pas in 2018
besloten(7) maar het grondwerk is alvast gedaan. Na de
bijeenkomst stelde de Volkskrant vooral vragen bij de kosten: “Zeker
2,5 miljard euro wil Defensie steken in de aanschaf van vier nieuwe
onderzeeërs. Het is een plan waar stilletjes aan wordt gewerkt, maar
onomstreden is het niet. 'Met vliegtuigen en drones ben je veel
mobieler en goedkoper uit.'” Na
afloop kopte De Volkskrant: “Wordt dit het JSF-debacle
van de marine?“(8)
Meer capaciteiten
De marine laat er geen misverstand over bestaan: de nieuwe
onderzeeboten moeten meer kunnen dan de huidige. Die zijn qua
bewapening niet erg flexibel. Ze hebben een zwaar wapen, de torpedo,
maar geen lichtere wapens. Ze hebben ook geen mogelijkheden voor het
afvuren van Tomahawk-raketten, een ver reikend wapen dat ook tegen
landdoelen kan worden ingezet. De marine wil het hele scala ter
beschikking hebben. Verder wil de marine meer mogelijkheden voor het
vervoer en afzetten van speciale troepen (commando's, kikvorsmannen,
speciaal getrainde mariniers). En ook onderwaterdrones moeten
meegenomen kunnen worden. Die moeten dan nog wel worden aangeschaft.
De Minister van Defensie wil bovendien dat de nieuwe onderzeeboten
ook geschikt zijn voor vrouwelijke bemanningsleden. Dat betekent
extra ruimte; vrouwen en mannen zullen gescheiden slaapruimtes nodig
hebben. Het expeditionaire karakter dat de marine wil handhaven voor
de boten betekent eveneens meer omvang, aangezien voor het soepel
duiken in water met verschillende zoutgehaltes en temperatuur – en
dus andere opwaartse druk – grotere trimtanks nodig zijn.
Hoewel er dus wordt gesproken over vervanging, worden de eisen fors
opgeschroefd in vergelijking met de huidige Walrus-klasse.
Er is nog een belangrijke eis. De
Walrus ging zo'n veertig jaar mee. Dat zou ook voor de nieuwe
onderzeeboten moeten gelden, maar de technologische vernieuwing gaat
steeds sneller. In de komende veertig jaar zal er mogelijk drie keer
een flinke aanpassing nodig zijn. De schepen moeten al tijdens de
bouw op die aanpassing voorbereid worden en ook het drie keer
incorporeren van de laatste technieken zal weer kosten opleveren.
Vervanging is dan ook een misplaatst woord, waarschuwt Ko Colijn van
instituut Clingendael.(9)
Voor een paar militaire niche-capaciteiten is het risico van forse
kostenoverschrijdingen – van een toch al niet geringe uitgave –
bepaald niet denkbeeldig. Zelfs voormalig staatssecretaris van
Defensie Van Eekelen waarschuwt daarvoor tijdens de bijeenkomst in
Nieuwspoort. Je ziet al een stukje Walrus-affaire ontstaan.
Prijskaartje
De
huidige vier schepen van de Walrus-klasse komen op €1.279.204.000
(prijspeil 2016).(10) Het
nieuwe project valt volgens voormalig minister Hennis in de categorie
'€ 2,5 miljard of meer'. Kamerleden die vroegen om meer financiële
duidelijkheid werden afgewimpeld. '€ 2,5 miljard of meer' was wat
de minister betreft een categorie in het aanschaftraject van de DMP
en daarmee was de kous af.(11) Dat een dergelijke categorie in
werkelijkheid nog niet bestaat geeft aan hoe groot het project is.
Op
dit moment gaat de discussie over behoeftestelling en wordt de
hete aardappel van de kosten door regering en parlement even
vooruitgeschoven. Pas
volgend jaar zullen de opties en bijbehorende kosten besproken
worden. Toch wordt er elders al druk over gespeculeerd. Directeur Van
Ameijden van de Damen scheepswerf in Vlissingen, die vrijwel alle
Nederlandse marineschepen bouwt, stelde in 2015 dat je voor € 2,5
miljard hooguit drie onderzeeboten koopt.(12) Ko Colijn van
Clingendael noemde een bedrag van vier miljard en voorziet een
ongecontroleerd project dat ten koste zal gaan van lucht- en
landmacht.(13) Dat komt overeen met de rammelende aanschaf van onderzeeboten in Spanje. Die begonnen met een begroting van € 2,1 miljard en gaan nu al € 3,9 miljard kosten.(14) De speculaties zijn nog aan
de voorzichtige kant; Noorwegen plaatste onlangs een order voor
kleinere onderzeeboten bij het Duitse ThyssenKrupp en had daar een
bedrag van 4,3 miljard voor over.(15) In Duitsland gaan ze er van uit
dat kosten bij dergelijke grote projecten altijd met 10 á 20 procent
toenemen en reserveert men standaard extra budget.(16) Kamerlid
Dijkgraaf
van de SGP heeft het tijdens een Algemeen Overleg dan ook gevat over
2 ½ onderzeeboot. Hij vraagt maar meteen om zes stuks.(17)
Eén
onderzeeboot kost dus evenveel als zeven tot tien Joint Strike
Fighters. De
marine vindt de kosten relatief. De schepen gaan decennia mee, dus
moeten de uitgaven over een lange periode bekeken worden. Van een JSF
debacle zal geen sprake zijn, want de controle is strak en van het
verleden is geleerd.
Maar Dick Zandee van Clingendael vreest wel degelijk dat de
Nederlandse krijgsmacht met de aanschaf zal vastlopen in de fuik van
te hoge investeringen. “Het is gek om nieuwe onderzeeboten
te eisen terwijl er steeds een tekort aan munitie is.”(18)
Duidelijk is dat de Defensiebegroting omhoog moet voor dergelijke
grote materieelprogramma's. Nu al is sprake van verdringing van
basisbehoeften. Om dat argument te pareren wordt een discussie
gevoerd rond het begrip basisbehoeften: volgens sommigen is een
expeditionaire onderzeebootcapaciteit evengoed een basisbehoefte voor
Nederland. Dat het leveren van een nichecapaciteit als basisbehoefte
kan worden omschreven toont maar weer eens aan dat het gaat om de
keuze over de aard van de krijgsmacht, een keuze die zelden expliciet
gemaakt wordt.
Lobby
Kosten
nog moeite worden gespaard om Defensie, onderzeeboten en de
wapenindustrie goed in de etalage te zetten. Zo
kon in 2014 een cameraploeg van productie- en marketingbedrijf
In2Content meevaren met de Walrus onderzeeboot en het programma 'Onderzee' maken
voor RTL7. In2Content levert
sinds 2014 “exclusief aan het ministerie van Defensie scenaristen en
regisseurs.”
De RTL7 productie werd gesponsord door Damen
Schelde Naval Shipbuilding,
Imtech Marine en Thales.
“Defensie
geeft een marketingbedrijf toegang tot een onderzeeboot, dat zich op
haar beurt laat betalen door de maritieme defensie-industrie en het
eindresultaat wordt verkocht aan RTL 7,”
vat journaliste Kuijpers samen op de website van Follow the
Money.(19)
Defensie-expert
Margriet Drent van Clingendael vreest dat parlementariërs geen goed
tegenwicht tegen de lobby van de krijgsmacht kunnen vormen: “Het
wordt moeilijk voor het parlement een zelfstandige afweging te maken,
gezien de dominante rol van de marine in de
informatievoorziening.”(20) In een commentaar in de Volkskrant
schrijft redacteur Hans Wansink:“De Tweede Kamer moet dan ook
onafhankelijke expertise inhuren, zodat zij weerwerk kan bieden aan
de mooie praatjes die marine officieren, scheepsbouwers en andere
belanghebbenden zullen afsteken.”(21)
Als
de Kamer zich in 2016 laat informeren middels een Rondetafelgesprek
en een Technische Briefing met deskundigen valt op dat er vooral veel
militaire kennis is verzameld en slechts twee sprekers niet uit
militaire kring komen.(22) Maar
de innige
samenwerking tussen marine, wapenindustrie en krijgsmacht maakt
onafhankelijk advies voor de Kamer dan ook moeilijk te vinden.
Kennisinstituten zoals het Wageningse
Marin en TNO zijn betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe
onderzeeboten en vormen samen met industrie en krijgsmacht de
zogenaamde Gouden Driehoek, met overlap en uitwisseling van
medewerkers. TNO
is betrokken bij de ontwikkeling van alle marineschepen van
scheepswerf Damen.(23) Advies
komt ook van het Dutch Onderwater Knowledge Center (DUKC), een
samenwerkingsplatform onder de hoede van defensielobbyorganisatie
NIVD en de intermediair tussen het Ministerie van Defensie en de
Nederlandse maritieme industrie. In
het DUKC zijn TNO Defensie en Veiligheid, Damen Schelde Naval
Shipbuilding, Van Halteren Special Products (het vroegere NOVEK),
Nedinsco, De Regt Marine Cables, EST-Floattech, Bosch Rexroth,
Loggers, Verebus, Airborne Composites, MARIN, Imtech Marine, Thales
Nederland en ingenieursbureau Nevesbu vertegenwoordigd.(24) Dan zijn
er nog de onderzoeken door Maritiem Nederland, een organisatie die
als doelstelling heeft het maritieme cluster te promoten en te
versterken. Ook al niet bepaalt onafhankelijk.
In de zomer van
2016 komt wapenbeurs MAST (Maritime/Air Systems Technology) naar
Amsterdam, wat gezien kan worden als een stap in het lobbytraject
want “Voor
onderzeeboten kun je op MAST heel wat boodschappen doen.”
Volkskrantjournaliste Margriet Oostveen wil dat wel eens met eigen
ogen zien, maar de beurs is 'vol'. Per ongeluk krijgt Oostveen echter
een mail onder ogen waaruit blijkt dat de Amsterdamse RAI nog wel
ruimte heeft. Bij de ingang van de beurs meldt men openhartig dat er
'wat twijfel' bestaat over 'de politieke kleur' van de Volkskrant.
Onder de titel 'Marinegeschut,' kan Oostveen haar verhaal alsnog
publiceren.(25)
Hoe succesvol de
lobby is blijft onduidelijk. CDA en PvdA willen er
weinig over zeggen, maar VVD'er Ronald Vuijk doet niet moeilijk: “Ik
heb ze allemaal [Damen, ThyssenKrupp en DCNS] gesproken en maak
vervolgens mijn eigen afweging.”(26) Van Dijk (SP) zegt last
te hebben van een déjà vu door de JSF: “'Ook bij de
onderzeeërs zie je dat we als Tweede Kamer voor voldongen feiten
geplaatst dreigen te worden en ook nu ervaar je weer de kracht van de
defensielobby. Die pakt eerst de minister in en vervolgens de
regeringspartijen. Formeel heeft de Kamer het wel voor het zeggen,
maar in de praktijk kun je daar grote vraagtekens bij plaatsen.'”(27)
CDA'er Raymond
Knops is er nog niet van overtuigd dat de Nederlandse industrie bij
het project moet worden ingeschakeld, als daar een
prijskaartje van een miljard extra aan hangt.(28) Knops maant wel tot meer vaart in de
besluitvorming.
Als vooraar 2018 zich een kans aandient voor de consolidatie van Damen en Thales op de marinemarkt door samen met de Duitsers aan fregatten en onderzeeboten te gaan bouwen, dan wordt deze met beiede handen aangegrepen. (Zie deel 3 voor meer.)
Als vooraar 2018 zich een kans aandient voor de consolidatie van Damen en Thales op de marinemarkt door samen met de Duitsers aan fregatten en onderzeeboten te gaan bouwen, dan wordt deze met beiede handen aangegrepen. (Zie deel 3 voor meer.)
Aanbestedingsbrief
In juni 2016 gaat de eerste aanbestedingsbrief naar de Tweede Kamer,
de zogenaamde A-brief. Een A-brief gaat over het vaststellen van
specifieke militaire wensen, los van kosten of platform. Er wordt nu
wel degelijk vaart gemaakt, maar dat gaat dan weer ten koste van
zorgvuldigheid, zo constateert de Rekenkamer(29): “de tijdsdruk
die ontstond als gevolg van het besluit om de A-brief nog vóór de
zomer van 2016 naar de Tweede Kamer te zenden, maakte dat deze goede
governance [verbeterd na
ervaringen in F-35 dossier] echter nauwelijks profijt
opleverde.” De Rekenkamer verwijt de Minister ook
onduidelijkheid over het gewenste materieel. De ene keer wordt
gesteld dat er een expeditionaire onderzeeboot gewenst is, de
volgende keer laat ze dit open.
In deze A-brief(30) staat dat vier militaire functies moet worden
ingevuld:
a) strategische beïnvloeding,
b) grote precieze maritieme slagkracht,
c) wereldwijd verzamelen, analyseren en delen van inlichtingen en
d) Speciale Operaties.
Elders in de A-brief heet dit Sea Control en Sea Denial om
aanvoerlijnen (SLOC's) over zee te beschermen. “Vanwege hun
unieke eigenschappen en hun precieze slagkracht spelen onderzeeboten
bij de uitoefening van deze strategische taak een voorname rol.”
Eindnoten:
1)
Rapport van de Algemene Rekenkamer inzake besluitvorming en
uitvoering van het Walrusproject, 23 september 1985, TK 19 221, nr. 2
(http://resolver.kb.nl/resolve?urn=sgd%3Ampeg21%3A19851986%3A0005724).
2)
Brief van staatssecretaris van Houwelingen over de 'Defensienota
1984,' TK 18169 Nr. 78
(http://resolver.kb.nl/resolve?urn=sgd%3Ampeg21%3A19831984%3A0006873).
3)
Brief van Klankbordgroep Vervangende Onderzeebootcapaciteit aan de
minister van Defensie Mevrouw J. Hennis-Plasschaert, 30 mei 2016
(https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-774454.pdf).
4)
Ongecorrigeerd stenogram, van Algemeen Overleg, 4 juli 2017
(https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=118891eb-e248-49a7-9831-3b7321d20786&title=Conceptverslag%20Vervanging%20onderzeeboten%20.docx).
5)
Jaime Karremann, 'Zij ontwerpt de nieuwe onderzeeboten',
Marineschepen.nl,
2 oktober 2015 (https://marineschepen.nl/dossiers/interview-Wendy-van-den-Broek-nieuwe-onderzeeboten.html).
2 oktober 2015 (https://marineschepen.nl/dossiers/interview-Wendy-van-den-Broek-nieuwe-onderzeeboten.html).
6)
Martin Broek, 'Hoger defensiebudget voor nieuwe onderzeeboten',
Broekstukken 4 maart 2016,
(http://broekstukken.blogspot.nl/2016/03/hoger-defensiebudget-voor-nieuwe.html).
7) Verslag van een
Algemeen Overleg, 'Toekomst van de Nederlandse onderzeedienst', 23
maart 2016 TK 34 225, nr. 12, vastgesteld 3 mei 2016
(https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34225-12.html).
8)
Fokke Obbema, 'Wordt dit het JSF-debacle van de marine?', de
Volkskrant, 4 maart 2016
(https://www.volkskrant.nl/binnenland/wordt-dit-het-jsf-debacle-van-de-marine~a4256428/).
(https://www.volkskrant.nl/binnenland/wordt-dit-het-jsf-debacle-van-de-marine~a4256428/).
9)
Verslag van een rondetafelgesprek, 'Toekomst van de Nederlandse
onderzeedienst', 16
maart 2016, TK
34 225, nr. 14, vastgesteld 26 april 2016 (
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34225-14.html).
10)
Prof. dr. Chris Peeters, 'De Marine en Marinebouw Cluster; Een
ecosysteem onder druk', Stichting Nederland maritiem Land, mei 2017
(http://www.maritiemland.nl/wp-content/uploads/2014/07/NML-Serie-35-De-marine-en-marinebouwcluster.pdf),
p. 58.
11)
Zie noot 4.
12)
Jaime Karremann, 'Directeur Damen Schelde over samenwerking met
Saab', Marineschepen.nl, 22 januari 2015
(https://marineschepen.nl/nieuws/interview-directeur-damen-schelde-over-samenwerking-saab-220115.html).
13)
Fokke Obbema, 'Defensie plant stille miljardeninvestering voor nieuwe
onderzeeërs', de Volkskrant, 4 maart 2016
(https://www.volkskrant.nl/binnenland/defensie-plant-stille-miljardeninvestering-voor-nieuwe-onderzeeers~a4256434/);
en Fokke Obbema, 'Wordt dit het JSF-debacle van de marine?', de
Volkskrant, 4 maart 2016
(https://www.volkskrant.nl/binnenland/wordt-dit-het-jsf-debacle-van-de-marine~a4256428/).
(https://www.volkskrant.nl/binnenland/wordt-dit-het-jsf-debacle-van-de-marine~a4256428/).
14) Miguel González, 'New
Spanish high-tech submarine has one hitch: it doesn’t fit in its
naval base', El País, 18 juli 2018
(https://elpais.com/elpais/2018/07/18/inenglish/1531905099_853875.html?rel=str_articulo#1538392106329).
15) 'Norway to buy four ThyssenKrupp subs in 4.3 billion euro deal',
Reuters, 22 augustus 2017
(http://www.reuters.com/article/us-thyssenkrupp-norway-submarines-idUSKCN1B21D8).
16)
Zie noot 9.
17)
Zie noot 7.
18)
Dick Zandee, onderzoeker Instituut Clingendael, 'Opinie: Waarom
zoveel haast met die onderzeeërs?', de Volkskrant, 30 maart 2016
(https://www.volkskrant.nl/opinie/waarom-zoveel-haast-met-die-onderzeeers~a4271968/).
19)
Diewertje Kuijpers, 'Mediabedrijven met journalistieke merken lenen
zich voor de betaalde PR van Defensie', Follow the Money, 10 maart
2017
(https://www.ftm.nl/artikelen/defensie-trekt-aan-de-touwtjes-van-de-verslaggeving?share=1).
20)
Fokke
Obbema, 'Stille
miljarden voor onderzeeërs,' de Volkskrant, 4 maart 2016
(https://www.volkskrant.nl/binnenland/defensie-plant-stille-miljardeninvestering-voor-nieuwe-onderzeeers~a4256434/).
21)
Hans Wansink, 'Aanschaf
onderzeeërs mag geen nieuw trauma worden,' de
Volkskrant, 5 maart 2016
(https://www.volkskrant.nl/opinie/aanschaf-onderzeeers-mag-geen-nieuw-trauma-worden~a4257095/).
22)
Sprekers bij het Rondetafelgesprek zijn
Dhr.
Reyn: Ministerie van Defensie, Dhr. Ko Colijn: Directeur Clingendael,
Dhr. Siemon Wezeman: Stockholm International Peace Research
Institute, Schout-bij-Nacht b.d. Williams: Clarion Schout-bij-Nacht
b.d. Ort: NATO Centre for Maritime Research and Experimentation, Dhr.
de Jonge: TNO,
kapitein
ter Zee Faltin: Duitsland, Ministerie van Defensie en voorzitter
Rondetafel conventionele onderzeeboten Dhr. Knutsen: Norway:
Forsvarets Forskningsinstituut (FFI), Schout-bij-Nacht Olsson:
Sweden: Försvarets materielverk (FMV), Dhr. Buchner: Maritime
Research Institute Netherlands (MARIN)
(https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34225-14.html)
Sprekers
bij de Technische briefing zijn
Schout-bij-nacht
Bindt, directeur MIVD, Generaal-majoor Schevenhoven, Directie
Plannen, Dhr Reyn, Hoofddirectie Beleid, Kapitein-ter-zee Hugo
Ammerlaan.
(https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34225-11.html)
23)
“All Damen vessels benefit from knowledge gathered during
ongoing research programmes within the Group. Damen works alongside
world-renowned research institutes like Delft University of
Technology, Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) and the
Netherlands Organisation of Applied Scientific Research (TNO), as
well as other reputed universities and leading maritime companies.”
Zie Damen Defence & Security Brochure, oktober 2014
24)
Riekelt Pasterkamp, 'DUKC cruciaal in wereld van (Nederlandse)
onderzeeboten; Kennis en ambitie', NIDV Magazine, juni 2015, nr. 2
(https://www.nidv.eu/wp-content/uploads/2015/07/NIDV_magazine_2015-2_LR-1.pdf)
25)
Margriet Oostveen, 'Marinegeschut', de Volkskrant, 24 juni 2016 (in
Blendle:
https://blendle.com/i/de-volkskrant/marinegeschut/bnl-vkn-20160624-6607694).
26)
Fokke Obbema, 'Hennis wil graag nieuwe Walrussen. Verstandig?', de
Volkskrant, 16 maart 2016 (in Blendle:
https://blendle.com/getpremium/item/bnl-vkn-20160316-6069607).
27)
Fokke
Obbema, 'Oppositie
vreest 'tweede JSF' bij aanschaf onderzeeboten',
de Volkskrant, 5 maart 2016
(https://www.volkskrant.nl/binnenland/oppositie-vreest-tweede-jsf-bij-aanschaf-onderzeeboten~a4257157/).
28)
Idem.
(https://www.volkskrant.nl/binnenland/oppositie-vreest-tweede-jsf-bij-aanschaf-onderzeeboten~a4257157/).
29)
Brief van de Algemene Rekenkamer aan de voorzitter van de Tweede
Kamer, over Toekomst van de Nederlandse onderzeedienst, 5 oktober
2016, TK 34 225, nr. 15
(https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34225-15.html).
30)
Brief van de Minister van Defensie aan de Tweede Kamer over 'Toekomst
van de Nederlandse onderzeedienst,' TK nr. 13, 34 225, 17 juni 2016
(https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34225-13.html).