Damen
is een speler van betekenis op de markt voor marineschepen. In 2000
stelde tijdschrift VD AMOK nog: “De
corebusiness bestaat echter uit het bouwen van kleine schepen, zoals
sleepboten en patrouilleschepen. Casco's worden in China en Roemenië
in elkaar gezet, voor de verkoop heeft Damen in tientallen landen
vertegenwoordigers. Daarin onderscheidt Damen zich van de RDM en De
Schelde: het is de enige werf die de afgelopen tien jaar militaire
exportorders verwierf. Bekend waren al de leveranties aan de marines
van Libië, Iran, India, Qatar en Nigeria uit de jaren zeventig en
tachtig.”(1)
Maar
de tijd dat Damen geen grote marineschepen bouwde ligt in het
verleden. De Schelde scheepswerf in Vlissingen is inmiddels onderdeel
van het concern. Ze bouwt voor de Nederlandse marine en is als het om
export gaat succesvoller dan voorgangers. Maar ontwerp, bouw en
export van kleinere schepen blijft van groot belang.
Namen vervaagd. |
Deze
schepen hebben vaak een kustwachttaak en spelen een rol bij
wetshandhaving op zee en binnenlandse vaarwegen. Veel van de
leveringen vergroten dan ook de veiligheid op het water. Het kan gaan
om douanetaken, piraterijbestrijding, bestrijden van illegale
visserij, observatie van vaarwegen, beschermen van natuurlijke rijkdommen
etc. Ook bij het aanhouden en terugsturen van vluchtelingen spelen
patrouille schepen van Damen een rol.
Marinetaken
Damen
geeft zelf wat duidelijkheid over wat als kleine schepen gezien kan
worden. In een brochure over de schepen en hun bewapening wordt
gesteld dat Stan Patrol schepen vanaf 50 meter geschikt zijn voor
marine taken.(2) In het licht van wapenexportcontrole lijkt vanaf die lengte een
exportvergunning noodzaak, zonder veel uitzonderingen, ook
als ze 'slechts' voor kustwachttaken bedoeld zijn.
Exportcontrole
Brieven ter illustratie werkwijze. |
Er is een
aantal aspecten die je in het oog kan en moet houden als het gaat om
de export van deze schepen:
a) zijn ze bewapend of zijn de voorzieningen aanwezig om ze te bewapenen;
b) welke taken krijgen ze;
c) hoe is het gesteld met de mensenrechtensituatie in het land van bestemming, zijn er conflicten of spanningen, en
d) hoe is de financiële situatie bij de afnemer?
a) zijn ze bewapend of zijn de voorzieningen aanwezig om ze te bewapenen;
b) welke taken krijgen ze;
c) hoe is het gesteld met de mensenrechtensituatie in het land van bestemming, zijn er conflicten of spanningen, en
d) hoe is de financiële situatie bij de afnemer?
Nigeria
Bij Damen
wordt het al snel ingewikkeld om een levering te beoordelen, want van
een ontwerp worden vaak verschillende varianten gemaakt. Er bestaat
een Stan Patrol 3307, maar ook een even grote Fast Crew Supplier (FCS)
in verschillende varianten. De onbewapende versie van de 3307 FCS is
aangeschaft door Homeland Integrated Offshore Services (HIOS),(3) een
civiel bedrijf actief in Nigeria om de olie-industrie te beschermen
(in samenwerking met de Nigeriaanse marine, eveneens in belangrijke
mate op bescherming van de olieindustrie gericht (4)).
HIOS kocht
een speciale gepantserde variant en heeft er daar al vier van
besteld.(5) De eerste kwam terecht in de lijst met
wapenexportvergunningen. De tweede, derde en vierde niet meer. De vierde is onlangs geleverd.(6) De
schepen zijn onbewapend, maar de opvarenden niet persé, en ze opereren met
de marine. Door lokaal verzet en criminele bendes is die bescherming
nodig, maar is dit nog civiel? Is het op, over, of voor het lijntje?
Onduidelijkheid troef en controle moeilijk.
Bewapening
Niet
geschikt voor marine taken, betekent niet dat schepen niet bewapend
kunnen zijn. Zo heeft Stan Patrol 3307 de
mogelijkheid om een 20mm kanon en twee stuks zware machine geweren (12.7mm) te
plaatsen. Dat is een stuk zwaarder dan een geweer
of pistool (doorgaans 5.56 tot 9mm). Diezelfde wapens kunnen ook op de bewapende variant van de
FSC. Je spreekt dan van de Fast Crew Supplier Security. Kleine patrouille schepen kunnen uitgerust zijn met 20
tot 40 millimeter geschut.(7) Die kalibers zijn van belang, want ook als de schepen onbewapend geleverd worden, maar met bevestigingspunten voor wapens zwaarder dan 12,7mm dan zijn ze toch vergunningplichtig ook al hebben ze geen militaire taak.(8)
Opvarenden
Op schepen
die niet bewapend zijn kunnen de opvarenden wel wapens dragen.
Meestal is dat geen probleem de schepen worden ingezet voor
wetshandhaving. Vervoer van de handhavers en de hoge snelheid geven
ze daarbij kwaliteit. Maar in plaats van wetshandhavers kan het ook
gaan om soldaten (van een krijgsmachtonderdeel ingezet bij
mensenrechtenschendingen). Ook in het geval van lichtere niet
bewapende schepen dient de overheid dus goed te controleren. De
schepen van Damen voor Nigeria werden niet aan exportcontrole onderworpen. In die zin valt er nog veel te winnen
bij controle op zogenaamde niet strategische exporten.(9)
Om
de tuin geleid
Soms
worden de schepen onbewapend geëxporteerd en later wel van geschut
voorzien. Het duidelijkste voorbeeld hiervan was een levering van
vier snelle aanvalsschepen (ontworpen voor het vervoer van maximaal
12 volledig bepakte infanteristen plus 2 bemanningsleden) in 1998 aan
Soedan. Maar dat ze zo geleverd werden betekende niet dat het daarbij bleef: "Zelfs de bouten voor de montage van een
mitrailleur doen we erbij. Dan is het verder hartstikke simpel. Je
schroeft zo'n ding er zo op."(10) Hier
werd de overheid om de tuin geleid. Een verrassing zal het niet zijn
geweest, maar het is vreemd dat de exportregels dit toestaan. De later aangebrachte bewapening geldt ook de recenter aan Venezuela geleverde amfibische RoRo-schepen.(11)
Aanval
In de Verenigde Staten discussiëren marine officieren of de Amerikaanse
marine niet meer kleine in plaats van grote schepen aan moet schaffen. Een kruiser kost zo'n $ 2,3 miljard, een kleine schip 15 miljoen.
Een kruiser heeft 300 opvarenden, een klein schip kan het doen met
zes tot twaalf bemanningsleden. Met het installeren van
anti-scheepsraketten heb je dan veel meer bang for the
buck. Het verlies van een
dergelijk schip heeft veel minder negatieve gevolgen voor
de gevechtskracht. Patrouille en kustwachtschepen die hun nut bewezen
hebben moeten als uitgangspunt dienen – een schip van 25 meter, de
Mark
VI patrol boat wordt
beoogd.(12) Daarmee
verschuift de inzet van schepen voor marinetaken naar nog kleinere
gespecialiseerde schepen met anti-scheepsraketten (Patrol Missile,
PM). Goed nieuws voor de grootste wapenfabrikant van Nederland.
Schulden
Het
verkopen van schepen kan een land opzadelen met een schuldenlast. Dan
blijkt die handel voor het afnemende land of haar bevolking dus
nadelige consequenties te hebben. Damen prijst zijn uitstekende
verkoopvoorzieningen aan zoals het opnemen van de
exportkredietvoorziening van de overheid.(13) Damen is onmiskenbaar een belangrijke gebruiker van deze financiële overheidsfaciliteit voor het bedrijfsleven. Maar als een land nog niet
eens een paar patrouilleschepen kan kopen, dan is de vraag of je het
wel schepen moet willen verkopen. Het is de vraag wiens veiligheid
daarmee gediend is.
Bedrijfsprofiel
van het Nederlandse scheepsbouw conglomeraat Damen
|
|||
1
De
start
|
|||
6
Kleine
schepen (ks)
|
|||
Op
dit blog veel meer berichten waarin Damen een rol speelt. Vind ze
met de zoekfunctie.
|
Eindnoten:
1) 'Damen
levert Soedanees regime,' rubriek Wapenhandel, VD AMOK, nr.1 2000
(http://www.vdamok.nl/Teksten/Tijdschrift/2000-1.html)
2) Stan
Patrol series, Damen, oktober 2016
(http://products.damen.com/-/media/Products/Images/Clusters-groups/High-Speed-Crafts/Stan-Patrol-Vessel/Documents/Damen_Stan_Patrol_Series_Brochure_10_2016.pdf),
p. 15.
3)
Homeland Integrated Offshore Services bericht
(http://hiosl.com/2016/08/nigerias-homeland-integrated-offshore-services-receiving-second-damen-patrol-vessel/)
4) Wikipedia: Nigerian
Navy (https://en.wikipedia.org/wiki/Nigerian_Navy)
5)
Nigeria’s Homeland receives another Damen patrol vessel,
DefenceWeb, 29 augustus 2017
(http://www.defenceweb.co.za/index.php?option=com_content&view=article&id=49063:nigerias-homeland-receives-another-damen-patrol-vessel).
Ook koopt patrouille vaartuigen bij Damen het gaat om vier Stan
Patrol 1605's. Die zijn eventueel uit te rusten met twee stuks lichte
of zware machinegeweren, zie 'Damen delivers ballistic protected
patrol vessels to Nigeria', Naval Today, 13 mei 2016
(http://navaltoday.com/2016/05/13/damen-delivers-ballistic-protected-patrol-vessels-to-nigeria/).
6) Nigeria’s Homeland
receives fourth Damen patrol vessel', defenceWeb, 12 januari 2018
(http://www.defenceweb.co.za/index.php?option=com_content&view=article&id=50368:nigerias-homeland-receives-fourth-damen-patrol-vessel&catid=51:Sea&Itemid=106).
7) Stan
Patrol series, Damen, oktober 2016
(http://products.damen.com/-/media/Products/Images/Clusters-groups/High-Speed-Crafts/Stan-Patrol-Vessel/Documents/Damen_Stan_Patrol_Series_Brochure_10_2016.pdf),
p. 18.
8) Zie: GEMEENSCHAPPELIJKE EU-LIJST VAN MILITAIRE GOEDEREN door de Raad vastgesteld op 14 maart 2016: "oppervlakteschepen, met één of meer van de volgende elementen bevestigd op of ingebouwd in het vaartuig: a. machinegeweren als bedoeld in ML1., of wapens als bedoeld in ML2., ML4., ML12. of ML19., of „bevestigingspunten” of versterkte punten voor wapens met een kaliber van 12,7 mm of meer;" (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XG0406(01)&from=EN).
8) Zie: GEMEENSCHAPPELIJKE EU-LIJST VAN MILITAIRE GOEDEREN door de Raad vastgesteld op 14 maart 2016: "oppervlakteschepen, met één of meer van de volgende elementen bevestigd op of ingebouwd in het vaartuig: a. machinegeweren als bedoeld in ML1., of wapens als bedoeld in ML2., ML4., ML12. of ML19., of „bevestigingspunten” of versterkte punten voor wapens met een kaliber van 12,7 mm of meer;" (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XG0406(01)&from=EN).
9) Zie
voor een uitgebreide uitleg van dit begrip: Frank Slijper
Ongecontroleerde
export: van transportvliegtuig tot marinebasis in Explosieve
Materie; Nederlandse wapenhandel blootgelegd (Breda: Papieren Tijger,
2003).
Een vergelijkbaar begrip is “niet-vergunningplichtige
militaire export” Stop Wapenhandel noemt dit in haar
laatste jaarrapport: “Het roept de vraag op waaruit al die
blijkbaar niet-vergunningplichtige militaire export bestaat, een
overzicht hiervan is dan ook wenselijk. (…) De verkoop van kleine
schepen, bijvoorbeeld patrouilleschepen zonder militaire kenmerken,
kunnen in sommige gevallen wel degelijk vragen oproepen inzake
mensenrechten,” Wendela de Vries, Nederlandse
wapenexport 2016; een kritische analyse, Augustus 2017, pp 9-10.
10) Zie
'Damen levert Soedanees regime,' rubriek Wapenhandel, VD AMOK, nr.1
2000 (http://www.vdamok.nl/Teksten/Tijdschrift/2000-1.html).
Dit citaat werd overgenomen uit: Arjen van der Ziel, 'Damen valt
aan', FEM/DeWeek, 16 oktober 1999.
11) Martin Broek, 'EU arms embargo on Venezuela enables continued arms
sales', Broekstukken,
14 november 2017.
12) Lt.
Alan Janigian (USN), 'The Navy Needs a Modern PT Boat', US Naval
Institute Proceedings, september 2017
(https://www.usni.org/magazines/proceedings/2017-09/navy-needs-modern-pt-boat).
13) Customer Finance, https://www.damen.com/en/services/start-up/customer-finance