woensdag 12 januari 2011

China jatte Nederlandse technologie


Op grond van een eerder blog zijn Kamervragen (Ingezonden 23 januari 2009) gesteld. Mooi dat er nu vragen zijn over het weglekken van wapentechnologie. En leuk dat mijn tekst dit in gang heeft gezet.

De vragenstelster Krista van Velzen (SP) heeft er nog een vraag aan toegevoegd:

3 Is het waar dat Thales in ieder geval in Nederland geen vergunning heeft gevraagd noch gekregen om dit wapensysteem dat bedoeld is om binnenkomende raketten neer te halen, naar China te exporteren gezien het wapenembargo op dit land? Heeft een ander bedrijf binnen de EU of een andere vestiging van Thales wel een vergunningaanvraag gedaan?


Een goede vraag want Thales Nederland is immers onderdeel van een Frans concern. Daarover had ik in mijn stukje niet geschreven.

Krista van Velzen stuurde me heel vriendelijk de vragen op toen ze gesteld werden. Nu nog een instituut van dit blog zien te maken. Dan kan Wekelijks Eigenwijs ook in het notenapparaat. Nu is het toch nog een beetje een blogje en worden wel de bronnen die ik noemde genoemd, maar..... Ach wat zeur ik nu, het is toch leuk en nuttig dat dit blog af en toe opgepikt wordt door anderen.

Vier afleveringen:
Artikel (5 januari 2009)
Vragen (26 januari 2009)
Antwoorden (26 februari 2009)
Commentaar (27 februari 2009)

De opmerking over de Chinese kopie van de Nederlandse Goalkeeper is verdwenen uit China Naval Modernization: Implications for
U.S. Navy Capabilities — Background and
Issues for Congress